موضوعات سایت
1- حضرت آیتالله المعظم حاج میرزا عبدالرسول احقاقی(ره) 10- حضرت آیت الله میرزا محمد تقی حجه الاسلام (نیر) 11- حضرت آیت الله میرزا محمد حسین حجه الاسلام 12- حضرت آیت الله میرزا اسماعیل حجه الاسلام 13- حضرت آیت الله میرزا ابوالقاسم حجه الاسلام 14- حضرت آیت الله میرزا علی ثقه الاسلام (شهید) 15- حضرت آیت الله میرزا فتح الله ثقه الاسلام 16- حضرت آیت الله حاج میرزا عبدالله ثقه الاسلام 17- حضرت آیت الله میرزا حسن گوهر 18- ادعیه (دعاها) 19- نماز شب 2- حضرت آیت الله المعظم میرزا حسن احقاقی (ره) 3- حضرت آیت الله المعظم میرزا علی حایری احقاقی(ره) 4- حضرت آیت الله المعظم میرزا موسی حایری احقاقی(ره) 5- حضرت آیت الله المعظم آخوند میرزا محمد باقر حایری اسکویی(ره) 6- حضرت آیت الله المعظم آخوند میرزا محمد سلیم حایری اسکویی(ره) 7- حضرت آیت الله المعظم میرزا آقا حایری احقاقی (ره) 8- حکیم الهی میرزا عبدالله احقاقی 9- حضرت آیت الله میرزا محمد حجه الاسلام تبریزی(ممقانی) جوابیه حضرت آیت الله فقیه سبزواری ( یکی از اساتید امام مصلح) زیارت نامه ها گالزی عکس آخرین مطالب ارسالی
زندگی نامه آیت الله فقیه سبزواری (ره) یکی از اساتید حضرت آیت الله امام مصلح عبد صالح میرزا حسن احقاقی (ره) جوابیه سایت ها زیارت جامعه کبیره زیارت عاشورا دعای فرج دعای سمات دعای توسل دعا ی کمیل کتاب نماز شب دعاهای نماز شب کتاب جاودانگان تاریخ ( از فصل ششم تا کتاب جاودانگان تاریخ ( دویست سال مرجعیت در خاندان بزرگ احقاقی) فصل اول تا فصل پنجم تمثال مبارک حضرت آیت الله المعظم میرزا حسن احقاقی اعلی الله مقامه عکس كتاب ديوان نير ( آتشكده نير ) كتاب اصول دين و اصول عقايد كتاب تفسير الثقلين ( تفسير سوره توحيد يا اخلاص) كتاب تفسير الثقلين ( تفسير سوره حمد يا فاتحه الكتاب) رساله حيات النفس |
احکام حمام
1393- برهر مرد و زن خنثی پوشاندن عورتین از دیگری واجب است و لمس ان حرام است، مگر زوجه دائمی یا صیغه ای دربرابر شوهر و کنیز در برابر مالک خود. 1394- اگر کنیز با دیگری ازدواج کند، یا مرتد شود یا مشرک و یا به قولی محبوس باشد یا قسمتی از او دیگری مالک باشد بدون اشکال در حکم بیگانه است. 1395- هرگاه کنیز در گروه کسی باشد یا اجیر شود یا در هر حال استبراء از حیض باشد یا در ایام عده ی و طی به شبهه باشد بر او واجب نیست ازمالکش ستر عورت کند و همچنین است حکم مولای او واجب نیست از کنیزش ستر عورت کند. 1396- بر زوج واجب نیست از زوجه خود باطن وظاهرش را بپوشاند و بر مالک نیز واجب نیست ازکنیزش سترعورت کند. 1397- بدن هر مرد وزن و خنثی است برای همدیگر عورت به شمار می رود اگر از محارم نباشد و منظور از محرم کسی است که ازدواج با او همیشه از راه نسب یا شیر یا سبب حرام باشد. 1398- اگر نگاه کردن به صورت و دستها موجب لذت بردن و فریفته شدن باشد حرام است ودر غیر این صورت در این خصوص اقوالی وجود دارد وآنچه مورد اعتماد می باشد چه لذت باشد و چه نه ، موجب فتنه شود یا نه بطور مطلق نگاه کردن به دست و صورت نامحرم حرام است. 1399- بچه هایی که تمیز و تشخیص ندارند، به منزله ی حیوان هستند. 1400- نگاه کردن به زنانی که شهوت انگیز نبوده و رغبتی ایجاد نمیکنند بدون اشکال حرام نیست. 1401- نگاه کردن به موی زن کافر حتی ذمی جایز است ،اگر به قصد لذت نباشد ،ولی احوط نگاه نکردن است گرچه به قصد لذت نباشد. 1402- مردان سه عورت دارند، جلو و عقب و خایه ها، و زنان دوعورت جلو و عقب و خنثی دارای چهار عورت است جلو و عقب و خایه ها و آنچه در او زیاد است. 1403- برهرکس که حمام می رود حرام است ازآب طوری استفاده کند که هدر شود و بیش از مقدار متعارف باشد،و زیاد ماندن در حمام نیز حرام است مگر این که بداند صاحب حمام راضی است. 1404- بول کردن و قضای حاجت در آب حمام و تصرفات دیگری که مدیری حمام رضایت ندارد حرام است . وهمین طور بدون رضا اووارد شدن ، یا به قصد اجرت کمتر از حد معمول دادن یا به قصد پول ندادن وارد شدن به حمام حرام است. آداب حمام 1405- ورود به حمام برای تمیز کردن پوست بدن، یک روز در میان رفتن که گوشت بدن را زیاد می کند، و لنگ بستن درموقع وارد شدن و ایستادن در آن ، انجام غسل ارتماسی و یا ترتیبی ،خواه ناظر محترمی باشد یا نباشد به خصوص در جای بدون سقف مستحب است. 1406-موقع لباس در آوردن در حمام خواندن این دعا « اللهم انزع عنی ربقه النفاق و ثبتنی علی ایمان» و در موقع وارد شدن به اولین قسمت حمام (رخت کن)این دعا «اللهم انی اعوذبک من شق نفسی و استبعد ذلک من اذاه» و موقع داخل شدن در قسمت درونی حمام این دعا «اللهم اذهب عنی الرجسی النجس وطهر جسدی و قلبی » مستحب است. 1407- مستحب است آب گرم رابردارد و به بدن و پاهایش بریزد و در صورت امکان جرعه ای از آن را بنوشد زیرا مثانه را تمیز می کند لحظاتی صبر می کند وآنگاه وارد نمره می شود و می خواند: «نعوذ بالله من النار ونسأله الجنه » و آن را تا از آب بیرون بیاید تکرار می کند و سپس آب خنکی رابر قدمهایش می ریزد یا آنها را داخل آب خنک می کند. 1408-موقع لباس پوشیدن مستحب است بخواند: «اللههم البسنی التقوی و جنبنی الردی» 1409- مداومت در مالیدن نوره دوروز یکبار و سه روز یکبار مستحب است و نباید بیش از پانزده روز ترک شود. و مؤکد از آن بیست روز است واز آن مؤکد چهل روز، و مستحب است بعد از استفاده از دارووی نظافت بدنش را از سر تا قدم حنا بمالد زیرا از دیوانگی و برص و جذام در امان می دارد. 1410-مستحب است تنویر را در روز جمعه استعمال کند و روز چهار شنبه از آن بپرهیزد زیرا موجب برص می شود و روز نحسی است . ظرف تنویر را موقعی که می خواهد ب جسدش بمالد بر می دارد و آن را کنار دماغ خود می گیرد و می گوید:« اللهم ارحم سلیمان بن داود کما امرناه بالنوره» و پس از تنویر می گوید: « اللهم طیب ماطهر منی و طهر ما طاب منی و ابدلنی شعرا طاهرا لایعصیک. اللهم انی تطهرت ابتغاء سنه المرسلین و ابتغاء رضوانک و مغفرتک، فحرم شعری و بشری علی النار و طهر خلقی و طهر خلقتی وزک عملی واجعلنی ممن یلقاک علی الحنفیه المسحه مله ابراهیم خلیلک ودین حبیبک و رسولک، عاملاً بشر ایعک تا بعالسنه نبیک اخذا به متأدبالحسن تأدبیک و تأدیب رسولک و تأدیب اولیاء ک الذین غذوتهم بأدبک و زرعت الحکمه فی صدورهم، وجعلتهم معادن لعلمک صلواتک علیهم» 1411- شستن سربا خطمی همچنین با سدر به خصوص در روز جمعه و خضاب کردن برای مرد و زن مسحب است. مرد محاسن خود را با رنگ زرد، قرمز ، یا سیاه (و رنگ قرمز بهتر از زرد وسیاه بهتر از قرمز است» و خانمها چه شوهر دار و چه بی شوهر دستها و پاهایشان و موی سرشان را خضاب می کنند. 1412-تیمم کردن به موقع بیرون آمدن از حمام چه در تابستان و چه در زمستان و گفتن این جملات به کسی که از حمام بیرون آمده «طاب ماطهر منکوطهر ماطاب منک» یا «طاب حمامک» مستحب است. 1413-مستحب است پدر و پسر با هم به حمام نروند وبرای انسان مستحب است موقع خالی بودن معده و پربودن آن به حمام داخل نشود، در حمام، آب سرد ننوشد، وبر ندنش نریزد و در آنجا شانه نکند. با گل به خصوص گل مصری سرش را نشوید و لنگ را به سرو صورتش نمالد و پاهایش را با سفال نساید و در موقع نوره مالیدن ننشیند. برخی از آداب: 1414- مسواک کردن به طوری که در وضو گفته شد مستحب است. 1415-گرفتن ناخنها از مستحبات مؤکد است به خصوص در روز جمعه زیرا از جذام وبرص و کوری در امان نگه داشته و روزی را فراوان میکند. 1416- مستحب است از ناخن کوچک دست چپ شروع و در ناخن کوچک دست راست پایان دهد و پس از فراغت بگوید: «بسم الله و بالله و علی سنه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم» دررابطه با موی سه محل: اول: موی سر. 1417- دراز کردن موی سر مکروه است و تراشیدن آن مستحب است زیرا به دیده جلا داده و نور آن را می افزایدو اگر موی سر را نگه دارد دارد مستحب است شانه بزند و آنها را از هم جدا کند. 1418- تراشیدن موی نقره سر (جائیکه درقسمت پایانی و پشت سر قرار دارد و گوداست» وباقی گذاشتن موی سر در بقیه ی قسمتها مکروه است. دوم: سبیل. 1419- دراز کردن موی سبیل مکروه است حرام نیست، و مستحب است کوتاه شود و از سنتهای مؤکد اسلامی به خصوص در روزهای جمعه می باشد، زیرا ازبرص و جنون جلوگیری می کند و موجب فراوانی روزی می شود و مستحب است زیاد کوتاه شود. سوم : موی محاسن. 1420-موی صورت از نعمتهای بزرگی برای مردان به شمار می آید و تراشیدن آن حرام و دراز کردنش مکروه است، زیرا تراشیدن رسم مجوسیها ودراز کردن آداب یهودیهاست، ومستحب است بیش از یک قبضه آن قیچی و سبک و گرد واز گونه ها سترده شود. 1421- مستحب است درهرنمازی شانه کند و با عاج شانه کند ، هفتاد بار آنها را باز کند یا چهل و هفت بار ازپایین به بالا و هفت بار از بالا به پایین. و اول ازپایین به بالا شروع کند و سوره قدر را بخواند و آنگاه از بالا به پایین و سوره والعادیات را بخواند و بگوید: « اللهم سرحنی عن الهموم و الغموم وو حشه الصدور » و بعد از شانه کردن محاسن شانه را از روی سینه مرور دهد. 1422- مستحب است مو و ناخن و دندان و خون دفن شود. عطرزدن 1423- عطر زدن در ابتدای روز و پس از وضو برای نماز و به جهت رفتن به مساجد از سنتهای مؤکد است. و نماز با آن افضل از هفتاد نماز بدون آن می باشد. قلب را قوی خرد را حفظ و روزی و جماع را زیاد می کند و رد کردن آن کراهت دارد. 1424-برای خانمها عطری بهتر است که رنگ آن آشکار شده و بویش پنهان بماند و برای آقایان بر عکس است. روغن 1425- روغن مالیدن مستحب است و بو را برده و پوست بدن را نرم می کند و برای مغز سودمند است، رنگ رخساره را بازکرده و بدحالی و زشتی را از بین می برد. و روی بعضی از روغنها مانند بنفشه، زنبق، وبان تأکید شده است. فضل اولی و نفع دومی بیشتر است، و مستحب است از سر شروع شود: بعد از آن محاسن و گیج گاهها و سپس سبیل داخل دهانو سپس آن را بو می کنند. 1426- برای مردان بیشتر استفاده کردن از روغن مکروه است بلکه درماه یکبار یا در هفته یکبار ولی خانمها جایز است از روغن مالیدن بیشتر استفاده کنند. 1427- موقع روغن مالیدن مستحب است بگوید:«اللهم انی اسالک الزین والزینه و المحبه و اعوذبک من الشین و الشنان والمقت» ومستحب است روغن مالیدن ازوسط سر شروع شود. سرمه کشیدن: 1428-سرمه کشیدن بر مردان و زنان مستحب است موجب رویش مو و خشک شدن اشک ، و خوشمزگی آب دهان ، زیاد شدن بینائی می شود وبر سجده های طولانی یاری می رساند. 1429- مستحب است با سنگ سرمه وتعداد سرمه زنی مفرد باشد و بهتر است هفت بار باشد چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ ، به خصوص هنگام خوابیدن وبه خصوص درشب بهتر است میل از آهن و سرمه دادن ازاستخوان باشد. خلال 1430-خلال از آداب اکیده دین یکتاپرستی است وازجمله چیزهایی است که حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام آن را تشریع کرده ونسخ نشده و تا روز قیامت نسخ نخواهد شد، والسلام علی من اتبع الهدی. وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطبین الطاهرین. منبع : كتاب احكام الشريعه جلد 1 |
جستجو در مطالب سایت
لینکها
|